.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد صاحب نظران از عدم حمایت دولت از شهرک های صنعتی ؛
دولت شرکت شهرک‌های صنعتی را از نظر اعتباری تقریباً رها کرده است
شمال نیوز : اگر دستگاهی مهم چون شرکت شهرک‌های صنعتی در انجام وظایف قانونی خود ناموفق باشد و گام مهم و موثر برندارد، انگیزه و رغبت در فعالان بخش خصوصی که درحقیقت پیشتازان در نبرد نابرابر اقتصادی دشمنان هستند، نمی‌ماند تا با حداکثر ظرفیت در میدان بمانند و امروز در استان مازندران، متاسفانه وضعیت این‌گونه است ....

شمال نیوز :  سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک سازمان دولتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که وظایف مربوط به حمایت و توسعه صنایع کوچک و مطالعه و سازماندهی احداث شهرک‌ها و نواحی صنعتی در ایران را بر عهده دارد و زیرمجموعه آن در استان مازندران «شرکت شهرک‌های صنعتی» به مدیرعاملی «یاسر امینی» است.

 

 

تهیه زمین برای متقاضیان تولید و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، تأمین زیرساخت‌های مهم و حیاتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، حمایت از داوطلبان سرمایه‌گذاری و فعالیت در این مناطق، پیگیری مشکلات فعالانی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالیت اشتغال دارند و طیف وسیعی از اقدامات قانونی و حقوقی برای فعالان بخش خصوصی فعال در این مناطق ازجمله وظایف این مجموعه مهم و محوری است.

 

بدیهی است وظیفه این شرکت در مازندران، که زمین در این استان مانند اکسیر، کمیاب و پُربها است، خطیر است و نیاز به تدابیر نوآورانه دارد.

 

 برای تبیین بهتر این موضوع لازم است یادآور شویم همه 37 تا 40 شهرک و ناحیه صنعتی مازندران حدود دو هزار و چهارصد هکتار مساحت دارد در حالی‌که تنها شهرک‌ صنعتی شماره یک سمنان که به شهرک شرق سمنان معروف است، دو هزار و پانصد هکتار است.  

 

 شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار اداره‌کل صمت مازندران با برنامه‌های حمایتی خود و جذب سرمایه‌گذار و تعامل با فعالان بخش خصوصی اصیل، می‌تواند سطح اشتغال در حوزه صنعت را چند برابر رشد دهد اما در عمل شاهد اعتراض و گلایه فعالان صنعتی از فقدان چتر حمایتی از سوی مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران هستیم.

 

 

 اگر بخواهیم عملکرد «یاسر امینی» را در این بستر ارزیابی و تحلیل کنیم باید بگوییم مدیریت وی «کُند، کلیشه‌ای و سرمایه‌سوز» است آن هم در استانی که با چند کشور در حوزه «سی‌آی‌اس» مرز مشترک دارد و از محورهای مواصلاتی مختلف به‌ویژه دریایی به این حوزه وصل است.

 

• استعداد ویژه مازندران برای توسعه صادرات غیرنفتی

 

مازندران استعداد ویژه‌ای برای نقش‌آفرینی در تحقق صادرات غیرنفتی دارد و هنوز به یک دهم استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی در بخش تجارت و صادرات، نرسیدیم و یکی از موانع این بخش، شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران است که در لاک روزمره‌گی گرفتار است.  

 

 

با توجه به این‌که برابر قانون، دولت و سازمان‌های دولتی نمی‌توانند مستقیماً در تجارت و صادرات و واردات ورود کنند و اجازه  تصدی‌گری در اقتصاد را ندارند، قانون‌گذار نهادهایی قانونی چون شرکت شهرک‌های صنعتی را تأسیس کرد تا با مهیاکردن زیرساخت‌های اولیه و حمایت‌های مستمر، بستری را فراهم سازند تا سرمایه‌گذاران تشویق به ورود و تولید و تجارت شوند و هم به اشتغال در استان و هم به صادرات کشور مدد رسانند.

 

بدیهی است اگر دستگاهی مهم چون شرکت شهرک‌های صنعتی در انجام وظایف قانونی خود ناموفق باشد و گام مهم و موثر برندارد، انگیزه و رغبت در فعالان بخش خصوصی که درحقیقت پیشتازان  در نبرد نابرابر اقتصادی دشمنان هستند، نمی‌ماند تا با حداکثر ظرفیت در میدان بمانند و امروز در استان مازندران، متاسفانه وضعیت این‌گونه است. 

 

بسیاری از فعالان اقتصادی استان ضمن قدردانی از پرسنل خدوم و زحمتکش شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، از نگرش، دانش و عملکرد مدیریت این مجموعه مهم، به شدت گلایه دارند.  

 

 

• دولت شرکت شهرک‌های صنعتی را از نظر اعتباری تقریباً رها کرده است

 

دکتر مجتبی رضوی تولیدکننده، تاجر و فعال بخش خصوصی که مدیریت خانه صمت مازندران را به‌عهده دارد که بزرگترین تشکل بخش خصوصی استان در حوزه صنعت، معدن و تجارت پس از اتاق بازرگانی است در همین زمینه به « استقلال ایرانیان » گفت: یکی از مشکلات شرکت شرکت شهرک‌های صنعتی که البته اختصاص به مازندران ندارد و در همه استان‌ها وجود دارد این است که دولت شرکت شهرک‌های صنعتی را از نظر اعتباری تقریباً رها کرده است و این مشکل به‌طور عمومی در همه استان‌ها وجود دارد و شرکت‌ها تلاش دارند به‌صورت خودگردان اداره شوند و شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران و هم سایر شرکت‌های استان‌های دیگر مشغول کسب درآمد از متقاضیانی است که دولت باید آنان را با سوبسید و حمایت‌های تشویقی به سرمایه‌گذاری سوق دهد و همین موجب بروز نوعی تعارض منافع بین سرمایه‌گذار و شرکت شهرک‌های صنعتی شده است و شرکت برای این‌که به درآمد و منفعتی برسد، وادار به تقابل با سرمایه‌گذاران شده و در مسّاحی جدید زمین‌ها، صدور پروانه‌های ساخت و الزام به وجود ناظر معرفی شده از نظام مهندسی برای احداث مستحدثات ، این تعارض منافع مشهود است.

 

 

این تولیدکننده همچنین گفت: پس از آغاز مدیریت آقای امینی، تغییرات عمومی در سطح کارشناسان شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران رخ داد و بسیاری از افرادی که سابقه داشتند و آشنای به کار  بودند از ویترین حذف و افرادی جدید جایگزین شدند که چندان مجرب نبودند و هنوز هم نیستند و همین ناآشنایی موجب شد برای بسیاری از واحدهای صنعتی ایجاد چالش کنند.

 

دکتر مجتبی رضوی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات شرکت شهرک‎های صنعتی مازندران که برای فعالان صنعتی آزاردهنده است، این است که تغییر قیمت کارشناسی زمین‌ها به‌صورت فصلی انجام می‌شود و توجیه دوستان این است که این کار برای اقناع بانک‌ها انجام می‌شود و می‌خواهیم به بانک‌ها بقبولانیم که اراضی شهرک‌ها، ارزش قابل ملاحظه دارند تا بانک‌ها در اخذ تضامین، با ارقام بزرگتری برای واحد صنعتی موافقت کنند.  

 

وی در همین زمینه هشدار داد: باور ما این است که این گام، به عاملی سوداگر برای زمین‌های شهرک صنعتی تبدیل شده است و این اقدامات سرمایه‌گذاران استان را اذیت می‌کند و با توجه به این‌که  مهندس امینی از سال‌ها قبل در این مجموعه حضور داشتند و ناآشنا با این بخش نیستند، از ایشان توقع داریم با درایت بیشتری با موضوع برخورد کنند و مانع از افزایش بی‌رویه قیمت زمین‌ها شوند که عملاً سرمایه‌گذاری را از توجیه می‌اندازد.    

 

 

نکته نهایی درخصوص مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران که در اعتراض چند فعال صنعتی دیگر نیز  آمده است این است طرح و برنامه خاصی برای توسعه هدفمند این مجموعه وجود ندارد و وی گویا تنها امروز را می‌بیند !

 

 به‌عنوان نمونه، درخصوص ابهامی که در افتتاح زباله‌سوز در شهرک صنعتی مرحوم آقا مصطفی خمینی(ره) وجود دارد و مواردی ازقبیل آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از انتقال و تجمیع روزانه ده‌ها تن زباله در این مجموعه که کارخانجات مواد غذایی دارد و مسیر ورودی آن که با اراضی کشاورزی محصور است، بسیار تنک و باریک می‌باشد و به سایر آثار زیان‌بار این تصمیم، هیچ فکری نمی‌شود و روشن نیست اگر در نتیجه تصمیم خطایی که مدیران دیروز گرفتند و اگر مسئولانِ امروز  سکوت کنند وفردا واحدهای تولیدی تعطیل و جوانان بیکار شوند و تنش اجتماعی ایجاد شود چه کسی باید پاسخ بگوید ؟!        

 

البته نقدهای بسیاری بر عملکرد شرکت شهرک های صنعتی مازندران در بخش های مختلف وجود دارد که در گزارش های بعدی به آن خواهیم پرداخت .

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سید 5 آذر 1402
جانا سخن از زبان ما میگویی .... اما بسیار بسیار کم گفتید از نابسامانی ها در شرکت شهرک های صنعتی مازندران . دل ما خون است
محمد 5 آذر 1402
هر چه میکشیم از همین فامیل بازی هاست . بیشتر مدیران دولت قبل تغییر کردند اما چرا در شهرک های صنعتی استان که هزاران مشکل گرفتاری داریم تغییر در مدیریت صورت نگرفت ؟ دلیل نمی شود اگر کسی با وزیری نسبت دارد در همه دولت ها باشد . از دلسوزان جریان انقلاب استان درخواست داریم به مسائل شهرک های صنعتی استان ورود کنند و به استاندار که انگار با وزیرش تعارف دارند هم این نکته را گوشزد کنند . شهرک های صنعتی استان نیاز به هوای تازه دارد
نا شناس 5 آذر 1402
تصاویر ناراحت کننده ای از وضعیت چند شهرک صنعتی در ساری و سوادکوه دارم که اوج بی برنامگی را در این مجموعه صنعتی و اقتصادی که باید سمبل نظم و برنامه ریزی باشد ، می رساند .
استاندار نباید به بهانه نسبت فامیلی وزیر کشور با یک مدیر چشم خود را به روی این نابسامانی های مدیریتی که از ملزوما اولیه مدیریت است ببندد .
رونالدو 5 آذر 1402
سلام . بررسی ها نشان میدهد چقدر شهرک ها صنعتی مازندران روبه زوال ونابودی است 1)وجودمشکلات وموانع متعدد پیش روی فعالان اقتصادی که همان نبودتجربه وتوانایی درمدیریت 2) چیدمان وساختار غرض گونه درحوزه کارشناسی بدون درنظر گرفتن تجربه وسوابق وبرخورد سلیقه ای ؛ که باعث تبعات منفی دراین سازمان صنایع کوچک وشهرک ها صنعتی گردیده است .3) مجموعه سازمان شهرک صنعتی مازندران در واقع خلوتگاه وتفرجگاه ومیتینگ های آقایان وآقازاده های مجلس نشین گردیده است . امروزه چقدر میتوان به رشد وشکوفایی شهرکهای صنعتی مازندران امید داشت این بحثی است که اما واگرهای آینده انتخاباتی تعیین کننده دربقای یاسرامینی است ؛ هرچندنباید داشتن ارتباط فامیلی باوزیرمحترم رافراموش کرد . امیداست روزی نگاه دلسوزانه درتعیین افرادوبکارگیری آنها درمهمترین چرخه اقتصادی دراستان به منصه ظهور بپیوندد.
پاسخ ها به این نظر
سپیدار زیست محیطی 8 آذر 1402
ما در شهرک ساری مصفی خمینی از بوی بد یک واحد تولیدی خسته شدیم به چه کسی این واحد وصل است که نمیشود جلوی این فاجعه ی زیست محیطی را گرفت ؟؟آیا در شهرک صنعتی مواردی صورت میگیرد ؟آیا صدای ت۶ییرات میآید
مدیری که به فکر این معضلات نباشد را ت۶ییر دهید آقای استاندار فرماندار. آقایان وزیر. ما خسته شدیم
غرب استانی 6 آذر 1402
والله حقوق پرسنل اونجا ، چندین برابر پرسنل بدنه اداره کل صمت هست
بالاخره شرکت خصولتی هست دیگه
ناشناس 6 آذر 1402
نماینده دوران گذشته شهر ساری چندین سال از ساری رفته اما نیروهاش و تبعاتش هنوز مونده تو شهر و استان ما .حالا فامیل بازی اشون تو مدیریت رو کجای دلمون بزاریم !!!!
پاسخ ها به این نظر
یوسف عارفی 6 آذر 1402
بسیار عالی گفتید ممنون از شما
دلسوز 6 آذر 1402
سلام. در دوره مدیریت آقای امینی بسیاری از شرکت ها تعطیل و یا در مرحله ورشکستگی هستند..آمار بیکاری نیروهای شهرک صنعتی بسیار بالاست..در دوران مدیریت دکتر مصطفی موسوی در شهرک صنعتی استان آمار تولید و اشتغال بسیار بالا بوده و نارضایتی ها کمتر از الان بوده..
کامران 6 آذر 1402
شواهد نشان میده آقای رضوی مشاور های بسیاری به استاندار میده آقای رضوی تو که آدم با برنامه ای هستی برنامه خودت در خانه صنعت معدن چیه ؟؟؟؟؟؟؟
چندین سالی که هستی چه کردی ؟؟؟؟؟؟

نا شناس 6 آذر 1402
ای داد و بیداد..تازه استاندار نا کارامد و ..................... و دستیار ارشد .................. ایشان میخواستن ایشون رو معاون اقتصادی کنن …وزیر جان با اسم شما یکی از نزدیکان این اقا هم پشت درب یکی از ادارات کل هستش فعلا منتظر فرصتن که اونم از فضل جنابعالی به نوایی برسه.فعلا معاون هستن…میخان مدیرکل بشن یا رییس سازمان،،،،،قطعا وزیر محترم در جریان نیست این خانواده در حال سو استفاده از نام و جایگاه ایشان هستن.البته ........................... ...............................................................................
ی 6 آذر 1402
واقعا دم شمال نیوز گرم واقعا دم شما مردمی که نظر دادین گرم اینا پدر صنعت مازندران را در آوردن. برو داخل ببین متخصص کنار نشسته کم سواد در قله سالم باشید در پناه خدا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.372 seconds.